8.9.2021

Erään myrskyn tarina

Tuuli reutoo pihapuita ja sade piiskaa ikkunoita. Metsän reunassa aikaa nähneet näreet kumartavat nöyrästi puhurina puhaltavan pohjoistuulen painostuksesta. Mika puistelee päätään ja sanoo Emilialle, ettei tästä hyvää seuraa – metsää kaatuu ja sähkötkin voivat katketa.

Emilia kipaisee hakemassa mustikkaretken jäljiltä patiolle näkösälle jääneet sangot ja täyttää ne vedellä. Nappaa samalla kaapista pari kynttilää ja tulitikut pöydälle. Mika nyökkää tyytyväisenä ja ajattelee, että on se tuo Emilia aikamoinen löytö vaimoksi. Ei mennyt jutustelu Ilosaarirockissa hukkaan silloin yhdeksän vuotta sitten. Samassa talo tummuu ja Keijo Leppäseltä jää uutinen huulille. No nyt ne meni, sanovat puolisot yhteen ääneen. Kuuden minuutin päästä kännykkään kilahtaa viesti PKS Sähkönsiirrolta: ”Käyttöpaikassanne on sähkökatko, joka alkoi klo 22.04. Vian selvitys on aloitettu. Saat päättymisestä uuden viestin. Terveisin PKS Sähkönsiirto, Asiakaspalvelu.”

Käyttökeskuksen tietokoneiden suurista näytöistä kajastaa valo kiireisinä työskentelevien käytönvalvojien kasvoille. Myrskyrintama rantautui Pohjois-Karjalaan Ilmatieteen laitoksen tiedotteen mukaisesti ja puhelinsoitto päivystävälle meteorologille päivitti puhkuvien puhurien voiman. Korjaushenkilöstö oli valmiina lähtöön jo pari tuntia ennen myrskyn tuloa. Näytön tummalla pohjalla näkyvä reaaliaikainen sähköverkko täplittyy valkeilla pilkuilla sähkökatkon merkiksi. Häiriönhoitoprosessi käynnistyy kaikilla tahoilla kuin vasta rasvattu ratas. Kaikki tietävät oman roolinsa.

Aamun kajastaessa Mika heräilee ja kuuntelee Emilian unituhinaa. Hän nousee hissukseen sängystä, laittaa Emilian neulomat villasukat jalkaan ja kulkee hämärän aulan poikki. Sähkökatko jatkuu vielä, hän huomaa, ja virittää tulen hellaan. Saadaan ihan aidot pannukahvit, erästelyä harrastava Mika tuumaa ja kauhaisee sangosta vettä pannuun. Kahviveden kiehuessa hän avaa kännykästä katkot.fi-häiriötietopalvelun ja tarkistaa miten omalla sähköyhtiöllä menee korjausten kanssa. Vielä näyttää vikoja olevan, vaikka yön aikanakin on paljon saatu aikaan. Emilia hipsuttelee aamupörröisenä pöydän ääreen ja nuuhkii tyytyväisenä kahvintuoksua. Samassa mieleen juolahtavat toissa päivänä pakastetut mustikkasaaliit. Mitenköhän niille käy, jos sähkökatko jatkuu, pohtii hän ääneen.

Aamukahvin ja tuorepuuron jälkeen Mika ja Emilia lähtevät katsastamaan myrskyn tuhoja. Parinsadan metrin päässä pihatien varressa rötköttää kuusen latvus amka-linjaa vasten, tuossahan se vika on, Mika tuumaa, kaivaa kännykän esille ja soittaa vikapäivystykseen. Jaana PKS Sähkönsiirron asiakaspalvelusta ottaa vikapaikkailmoituksen vastaan ja kertoo, että keskijänniteviat näkyvät käyttökeskuksen järjestelmissä ja Katkot-palvelussa ja niistä lähtee myös tekstiviestit asiakkaille, mutta yksittäisiin taloihin menevien pienjännite- eli amka-johtojen viat eivät näy. Siksi sellaisen vikapaikan tieto on tärkeää sähköjen palautumisen kannalta. Mikan huolestuneeseen kysymykseen sähkökatkon päättymisestä Jaana ei pysty vastaamaan, koska häiriön kestoa on äärimmäisen vaikea ennustaa vikojen runsauden takia. Viankorjaus on kuitenkin koko ajan hallinnassa ja korjaus edistyy ripeästi, kun henkilöstöä on töissä pitkälti toista sataa.

Kymmenen maissa keskijännitevian korjauksesta ja sähköjen palautumisesta tuleekin Mikalle tekstiviesti, mutta katko päättyy vasta puolen tunnin kuluttua, kun latvus käydään poistamassa johdon päältä pihatien varrelta. Emilia huokaisee helpotuksesta ja välttää kiusauksen käydä kurkistamassa pakastimessa olevia mustikoita. Kyllä ne siellä pärjäävät, kun pakastin taas kylmenee. Huomenna sitten kurkistan, hän tuumaa.

PKS SÄHKÖNSIIRROLLA ON AINA REAALIAIKAINEN TIETO HÄIRIÖTILANTEISTA

Häiriötilanteissa PKS Sähkönsiirrolla on aina reaaliaikainen tieto häiriötilanteesta, vaikka Katkot-palvelussa vika ei näkyisikään tai tekstiviesti ei ole asiakkaalle saapunut. Poikkeuksen tekee yksittäistä asiakasta koskeva pienjännitevika, joka on tiedossamme vasta asiakkaan ilmoituksen jälkeen.

Häiriötiedotus asiakkaalle koostuu tekstiviesteistä, Katkot-palvelusta sekä PKS Sähkönsiirron omissa ja julkisissa kanavissa olevista tiedotteista. Tekstiviestillä asiakkaalle ilmoitetaan hänen käyttöpaikkaansa koskevat keskijänniteviat 6 minuuttia vian alkamisen jälkeen. Luotettavan ja oikea-aikaisen tiedotuksen pohjalla on usean tietojärjestelmän kokonaisuus. Suurissa suurhäiriötilanteissa automaattiset tiedotusjärjestelmät joutuvat käsittelemään valtavan määrän tietoa voivat kuitenkin häiriintyä, jolloin, josta johtuen tekstiviestit ja häiriökartta eivät aina toimi täysin luotettavasti. Suurhäiriössä tekstiviestejä kulkee satojatuhansia, joista pääosa menee asiakkaalle moitteettomasti läpi. Jos viestejä ei katkon aikana tule, voi vika olla myös asiakkaan omaan taloon tulevassa pienjännitejohdossa. Vikapaikan ilmoittaminen PKS Sähkönsiirrolle on silloin tärkeää. Asiakastiedoissa voi myös olla virheellinen puhelinnumero, joka on hyvä käydä tarkistamassa OmaPKS-palvelussa.

– Häiriön aikainen laadukas asiakasviestintä on meidän keskeisiä tavoitteitamme. Kehitämme parhaillaan uusia sähköisiä kanavia, joista pisimmällä on alkuvuodesta julkaistava kaksisuuntainen mobiiliappi. Uskomme sen parantavan asiakkaan ja meidän välistä viestintää ratkaisevasti, kertoo käyttöpäällikkö Matti Pesonen PKS Sähkönsiirto Oy:stä. – Häiriönhoito ja niiden ennakointi on meillä ollut perinteisesti huippuluokkaa, mutta tietojärjestelmien kehittäminen ottaa vielä oman aikansa, Pesonen kertoo.


Vikapalvelu: puh. 013 2663 900

Reaaliaikainen häiriökartta ja tiedotteet: katkot.pks.fi