Luonnon keskellä ladataan myös sähköautojen akkuja – näin sähköauton lataus onnistuu kotona
Luontoarvot, oma rauha ja hiljaisuus voittivat kaupungin kohinan, kun Sami Penttilä perheineen muutti maalle. Perheessä on nyt sähköauto, ladattava hybridi, talossa aurinkopaneelit, ympärillä katras kotieläimiä ja ehkä pian myös oma tuulivoimala.
Sanotaan, ettei yhden ihmisen valinnoilla pelasteta maapalloa. Mutta jos kaikki ajattelevat näin, seuraukset ovat surulliset. – Jokaisen pitää tehdä oma osuutensa ja huolehtia hiilijalanjäljestään. Yksin ei pysty vaikuttamaan, mutta jos kaikki huolehtivat, se vaikuttaa, miettii Penttilä, jota ympäristökysymykset oikeasti huolettavat.
Penttilän perhe osti kuusi vuotta sitten Suoanttilan kylästä omakotitalon, jota on remontoitu siitä lähtien. Ympärillä avautuu maalaismaisema, metsässä kasvaa sieniä ja puolukoita. Omasta kasvihuoneesta saa todellista lähiruokaa. Veneen kanssa pääsee kalaan, ja piharakennuksessa kaksi kukkoa pitää järjestystä seitsemälle kanalle. Kolme kissaa ja 8 kk:n ikäinen bullmastiffin pentu Aksu hoitavat lemmikkien virkoja. Tähän joukkoon kuuluvat myös omissa terraarioissaan viihtyvät sukkanauhakäärme ja leopardigekko.
Suurperheen arkea
Samin ja hänen vaimonsa Tiian lisäksi perheeseen kuuluu kuusi lasta parin edellisistä avioliitoista. Vaimon nuorimmainen asuu kotona vakituisesti, muut lapset vierailevat säännöllisesti.
– Työmatkat hoidetaan sähköisillä kulkupeleillä. Vaimo käy kaupungissa töissä Opelin ladattavalla hybridillä, ja minä hoidan ajamiseni Hyundain täyssähköisellä Ioniqilla. Autojen toimintasäteet riittävät hyvin molemmilla. Hybridillä voi yhden latauskerran sähköllä ajaa n. 40 km. Hyundailla ajaa 170 km täydellä akulla, ja pikalatauksella 20 minuutissa saa akun 80-prosenttisesti täyteen.
Osa perheen lapsista asuu Limingassa, joten ajomatkaa kertyy. Samin mukaan pitemmätkin matkat sujuvat hyvin sähköauton avulla, sillä julkisia latauspisteitä on matkan varrella kiitettävästi ja niissä on hyvin tilaa.
– Sähköautolla matkanteko on jopa rauhallisempaa, koska kahden tunnin välein on hyvä pysähtyä lataamaan akkuja sekä autolla että itsellä, kertoo Penttilä.
– Sähköautot ovat olleet hyviä hankintoja. Kulutus on vain neljäsosa polttomoottorikäyttöisiin verrattuna. Sähköauton käyttökulut jäävät runsaaseen kahteen euroon sadalla kilometrillä. Ja parasta niissä on hiljaisuus. Me pyrimme kaikin keinoin eroon pörisevistä polttomoottoreista.
Autot ladataan kotona
– Kyllä autojen lataus tapahtuu pääasiassa kotona. Työpäivän päätteeksi latausjohdot pannaan kiinni, ja aamulla molemmat ovat taas täydessä toimintakunnossa. Tosin kauppareissuilla on hyödynnetty myös julkisia latauspisteitä. Maksuton latausmahdollisuus on vaikuttanut selvästi ostospaikan valintaan, hymyilee Penttilä.
Tehokkaampi latauslaite on harkinnassa mutta ei vielä suunnitelmissa. – Meillä ovat käytössä autojen mukana tulleet latausjohdot, jotka liitetään normaaliin pistorasiaan. Vaimon hybridi latautuu 5 tunnissa, sähköauto 11 tunnissa.
Aurinkopaneelit tuottavat sähköä autoille
Aurinkopaneeleita hankittiin toissa vuonna ensin 9 kpl ja viime vuonna 12 kpl lisää. – Paneelit hankittiin tuottamaan sähköä autojen tarvitsema määrä. Laskennallinen tuotto on 5 500 kWh, mutta ihan ei ole vielä päästy siihen. Tuottavuutta on parannettu kaatamalla pari paneeleita varjostanutta puuta. Huomasimme, että vaikka puu varjosti vain yhtä paneelin nurkkaa, se vaikutti koko järjestelmän tuottavuuteen. Nyt näkymät alkavat olla esteettömät. Talvella tuotto on vähäistä, mutta huhti–lokakuun aikana sähköä tulee.
Tuulivoimalakin kiinnostaa, ja suunnitelmat ovat vireillä. On tärkeää, että energia voidaan tuottaa puhtaasti ja uusiutuvilla energiavaroilla.
Kaiuttimia, joissa on oikeanlainen soundi
Sami Penttilä on kaiutinsuunnittelijana Penaudio Oy:ssä, yrityksessä, jonka hän perusti 20 vuotta sitten. Yritys tuottaa laadukkaita hifikaiuttimia. Penttilä suunnittelee ja yrityskumppani valmistaa ne Latviassa. Kohderyhmänä ovat pääasiassa aasialaiset, luonnollista ja erinomaista äänentoistoa arvostavat asiakkaat. Penttilä esittelee uusinta kaiutinparia, joka on valmistettu suomalaisesta visakoivuvanerista.
Kaiuttimilla on tarkkaan harkittu ulkoasu ja kokoonpano. Kun musiikki alkaa soida, mielikuvitus loihtii ympärille koko konserttisalin kaikkine yksityiskohtineen. Pikkuhiljaa alkaa ymmärtää, miksi nämä kaiuttimet maksavat 25 000 euroa/pari ja miksi niiden suunnitteluun tarvitaan luonnonrauhaa ja hiljaisuutta.