7.6.2023

Sähköautolla lomailu on mukavaa ja edullista – muistathan ennakkosuunnittelun

Sähköautoilijaa kesäreissut houkuttavat nyt siksikin, että kilometrikulut jäävät reilusti pienemmiksi kuin perinteisellä polttomoottoriautolla. Hyvällä suunnittelulla lataukset sujuvat vaivattomasti.

Ennen matkaa kannattaa tutkia, kuinka tiuhassa latauspisteitä on reitin varrella. Jos matka-aikataulustaan tekee tiukan, kannattaa selvittää myös, millaisia lataustehoja nuo reitin varrelle osuvat pisteet tarjoavat – täytyykö paikalla viettää tunteja vai riittääkö pikainen paussi.

Täyssähköautoilijalle tämä on tähdellisempää kuin ladattavalla hybridillä ajavalle. Mikäli sähkö loppuu, hybridiautolla matka jatkuu polttomoottorin turvin mutta täyssähköautoilijan matka tyssää siihen.

Onneksi latauspisteiden verkosto alkaa olla kattava. Suurimmassa osassa Suomea lähin julkinen latausasema löytyy enintään 50 kilometrin päästä. Etelä- ja Länsi-Suomessa lähin latausasema on miltei aina alle 25 kilometrin päässä, laskee Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Suomen pohjoisin sähköautojen latauspiste löytyy tätä kirjoitettaessa Nuorgamista Utsjoen kunnasta, luoteisin latauspiste Kilpisjärveltä ja itäisin Ilomantsista.

Erilaisia latauslaitteita

Yhteensä latauspisteitä on nyt yli 9 000. Valtaosa niistä tarjoaa enintään 22 kilowatin lataustehon. Pikalatauspisteitä eli 50–100 kilowatin latausasemia on reilut 500. Suurteholatauspisteitä eli yli 100 kilowatin latausasemia on jo runsas tuhat.

Sähköautojen latausliitäntöjä on standardisoitu, mutta yhä niitä on periaatteessa neljä erilaista. Yleisin on Type 2 -latausliitäntä. Sellaista voivat käyttää useimmat sähköautot, mukaan lukien ladattavat hybridit. Muista ottaa auton oma latauskaapeli mukaan reissuun!

CCS on eurooppalainen pikalatausstandardi, jota voivat käyttää liki kaikki täyssähköautot – Teslan S- ja X-mallit erillisellä CCS-adapterilla.

Voit löytää ”tolpalta” myös merkinnän CHAdeMO. Se on pikalatausliitäntä, jota käyttävät eritoten muutamat japanilaisautot. Teslat voivat hyödyntää liitäntää lisävarusteena saatavalla kaapelilla.

Teslan omat Super Chargerit ja Destination Chargerit on tarkoitettu vain tämän valmistajan täyssähköautoille. Näitä latauspisteitä on Suomessa vähiten.

Jo vartti voi riittää

Sähköauton lataaminen reissussa onnistuu jo melko vikkelästi.

Jos lataa pikalataus- tai suurteholatauspisteellä akustoa sen verran, että pääsee seuraavaan suunniteltuun lataamispaikkaan, kahvipaussi tai vaikka pieni shoppailukierros tavaratalossa on riittävä tauko. Jos taas joutuu turvautumaan Type 2 -mallin latausasemaan ja jos vielä koettaa saada akun täpötäyteen, matka-aika kasvaa helposti tunneilla.

”Sähköauton lataaminen reissussa onnistuu nykyisin melko vikkelästi.”

Akkujen todelliset latausnopeudet riippuvat myös automallista, akuston kunnosta ja ajoneuvon latauskyvystä. Auton oma elektroniikka säätelee lataamisen tehoa ja nopeutta, joten auto ei välttämättä aina salli niin suuritehoista tai nopeaa lataamista kuin mihin latauspiste periaatteessa pystyisi. Näin lataamisaikakin poikkeaa ilmoitetuista ihanneajoista.

Tavallista on niin ikään, että latausnopeus laskee, kun akusto on noin 80-prosenttisesti täynnä. Useimmiten onkin viisainta jatkaa matkaa tuossa vaiheessa ja vapauttaa lataamispaikka seuraavalle sähköautoilijalle.

Kun sitten päästään määränpäähän – oli se mökki Lapissa tai oma kotipiha –, auto kannattaa pistää oitis lataukseen.

Kotilataus halvinta

Uuden tai uudehkon sähköauton käyttökulut ovat selvästi alhaisemmat kuin vastaavan polttomoottoriauton.

Halvimmaksi tulee ladata auto kotona, eritoten jos on solminut edullisen sähkösopimuksen tai jos käyttää pörssisähköä ja lataa öiseen aikaan. Silti kalliillakin sähkösopimuksella auton ”tankin” täyttäminen tulee halvemmaksi kuin vastaavien bensiini- tai diesellitrojen ostaminen.

Kalleinta sähköauton lataaminen on suurteholatureilla, joiden käyttämisestä palveluntarjoaja nappaa oman siivunsa sähkön hinnan päälle. Muutamien tahojen aiemmin tarjoamat ilmaiset latauspalvelut taas alkavat olla eilispäivää – ne on muutettu maksullisiksi.

Internetistä löytyy vertailulaskelmia sähkö- ja polttomoottoriautoilun kustannuseroista. Niiden mukaan sähköautoilun hinnaksi tulee tyypillisesti noin kolme euroa sataa kilometriä kohden, kun auton lataa omalla laturilla kotipihassa. Julkisia latauspisteitä käyttäen hinta noin kaksinkertaistuu – ja kaksinkertaistuu yhä, jos ostatkin bensiiniä

Älykästä maksamista

Toistaiseksi sähkön maksaminen poikkeaa nestemäisten polttoaineiden maksamisesta. Pankkikortti tai raha ei yleensä kelpaa, vaan tarvitaan älypuhelin ja siihen asennettu sovellus – tai mieluummin useita sovelluksia, jotta ei ole riippuvainen vain yhden palveluntarjoajan latausasemista.

Tarjolla olevan sähkön hinta ei myöskään aina näy ”tolpalla” selvästi, mutta sen pystyt tarkistamaan älypuhelimellasi palveluntarjoajan sovelluksesta tai verkkosivulta.

Laskutusperusteetkin vaihtelevat. Yleisimmin maksu peritään ladattujen kilowattien tai lataamiseen kuluneiden minuuttien mukaan, tai sitten laskutusperuste on yhdistelmä näitä molempia.

Muun muassa Kuluttajaliitto on moittinut näitä käytäntöjä sekaviksi.

Hyödyllistä luettavaa:

Kattava tietopankki sähköautoilusta

Tietoa sähköauton latauksesta, lataushinnoista ja latausajoista

Latausaika ja lataamisen hinta -laskuri

Suomessa olevien latauspisteiden kartta

Latauspisteet maailmalla

Tietoa Recharge-latauksesta