16.12.2020

Live-palvelu uudistui ja palvelee nyt paremmin mobiilikäyttäjiä

Priima-sähkösopimuksemme tuli jo kunnioitettavaan kuuden vuoden ikään, ja on vakiinnuttanut paikkansa sähkömarkkinoilla yhtenä suosituimpana pörssisähkösopimuksena. Kuuden vuoden aikana digitalisaatio ja asiakkaiden mobiililaitteiden käyttö ovat kokeneet melkoisia kehitysharppauksia, joten päivitimme Priima Live -palvelun vastaamaan paremmin mobiiliajan vaatimuksiin. Käyttöliittymä on nyt informatiivisempi, selkeämpi, graafisempi ja muokattavampi. Pörssisähkösopimuksen hyödyntämisen kannalta tärkeimmät tiedot löytyvät suoraan palvelun etusivulta, jota voit muokata omien mieltymyksiesi mukaiseksi ja nähdä kaikki tärkeä tietosi yhdellä silmäyksellä.

Kuten nykypäivän kehittämiseen kuuluu, mekin hahmottelimme kehityksen askelmerkit asiakastutkimuksen avulla. Saimme lukuisia hyviä kehitysajatuksia, joiden pohjalta aloimme rakentaa uutta kokonaisuutta. Visuaalisuus, selkeys ja helppokäyttöisyys nousivat esille sekä meidän omissa että asiakkaiden toiveissa ja niitä lähdettiin ratkomaan yhdessä palvelumuotoilun ammattilaisen kanssa. Työpajojen kautta saimme muodostettua kuvan siitä, mistä palvelussa on kyse, ja mitä haluamme asiakkaille palvelun kautta mahdollistaa. Näistä eväistä loihdittiin ensimmäinen kattaus uudistetusta palvelusta, ja olimme kaikki yhtä mieltä siitä, että oikea suunta on löytynyt. Seuraavaksi olikin vuorossa kehityksen mielenkiintoisin vaihe, eli palvelun testaaminen asiakkailla, ja heidän palautteensa kerääminen. Asiakaspalautteiden perusteella oli mielenkiintoista havaita, että millaiset asiat sieltä nousivatkaan esille ja kuinka jostain asioista asiakkaat ajattelevat eri tavalla, kuin miten me täällä sähköyhtiön kuplassa asiat nähdään. Tämä olikin erittäin tärkeä vaihe kehittämisessä ja mahdollisti varmasti paremman lopputuloksen, kuin mitä ilman asiakkaita olisi ollut.

Koko kehitysprosessin ajan pyrimme huomioimaan asiakkaiden tarpeen pystyä käyttämään palvelua entistä enemmän mobiililaitteiden kautta ajasta ja paikasta riippumatta. Kiinnitimmekin erityisen paljon huomiota siihen, että kaikki asiakkaalle tärkeät asiat olisivat nopeasti havaittavissa (spot-hinta ja kuluvan kuukauden laskutustiedot) ja palvelun ominaisuudet hinnankiinnityksineen löytyisivät mahdollisimman helposti ja havainnollisesti. Toisella puolen vaakakuppia olivat palvelun tehokäyttäjät, jotka datan avulla ovat saaneet palvelusta kaiken mahdollisen hyödyn irti. Myös heidän tarpeitaan kuunneltiin, emmekä ottaneet mitään vanhaa tietoa pois, vaan datasta kiinnostuneet asiakkaat löytävät edelleen kaikki yksityiskohtaisimmatkin datat palvelusta, taisipa sinne tulla jotain havainnollistavaa dataa vielä lisääkin.

Kaiken kaikkiaan tämä kehitysprosessi oli oikein opettavainen ja testikäyttäjien palautteen perusteella Live-palvelu on tehnyt onnistuneen aikamatkan tähän päivään, ja on valmiina palvelemaan asiakkaitaan 24/7 niin mobiililaitteissa kuin tietokoneissakin.

Näppärä vinkki: Kun kirjaudut Live-palveluun puhelimella tai tabletilla, klikkaa selaimesta ”Lisää Koti-valikkoon” ja näin sinulla on ”App-kuvake” kotivalikossasi.


Veli-Matti Laakkonen

Kehityspäällikkö veli-matti.laakkonen@pks.fi