25.5.2020

Sähköperämoottori jättää luonnon rauhaan – mihin kaikkeen se riittää?

Veneellä järvimaisemassa liikkuessa kokee itäsuomalaista luonnonrauhaa aidoimmillaan. Hiljaisella ja vähäpäästöisellä sähköperämoottorilla varustetulla soutuveneellä sitä voi kokea vielä monin verroin enemmän.

Kesäpäivä on kauneimmillaan, kun savonlinnalainen Pekka Tynkkynen lähtee uisteluretkelle poikansa Einon kanssa. Teräksinen soutuvene lipuu hiljalleen perämoottorin työntämänä saimaannorpistaan kuulun Pihlajaveden kauniissa järvimaisemassa.

Polttomoottorin tavanomaista käyntiääntä ei kuitenkaan kuulu, sillä Tynkkysten veneen perässä on sähkömoottori. Sen hankintaan kannusti ennen muuta käytön helppous. – Tähän ei tarvitse tehdä mitään polttomoottorin vaatimia huoltoja, kuten öljynvaihtoja, Pekka Tynkkynen perustelee hankintaa.

– Hankintahintakin oli edullinen, sillä tämä maksoi kaikkine akkuineen ja kaapeleineen 475 euroa.

Sähkömoottorin tehoa kuvataan yleensä työntövoimalla. Tynkkysten Minn Kota -merkkisen perämoottorin työntövoima on 55 paunaa eli noin 25 kg. Se tuntuu riittävän tavallista harvinaisempaan, teräksestä tehtyyn savolaismalliseen soutuveneeseenkin.

– Painoa tällä veneellä on varmaan ainakin 150 kiloa, mutta se kulkee tällä sähkömoottorilla tosi hyvin ja liukuu ihan niin kuin lasikuituvenekin. Moni epäili, että mitenkähän pieni sähkömoottori jaksaa metallivenettä työntää, mutta ei ole ollut mitään ongelmia, Pekka Tynkkynen sanoo. – Ja moottori jaksaa työntää venettä myös varsin kovassa tuulessa. Sillä saa mennä aika hyvin vasta-aallokkoon.

Helppokäyttöinen nuorellekin

Perinteiseen, bensiinikäyttöiseen perämoottoriin verrattuna sähkömoottorin käyttö on helppoa. Moottorissa itsessään ei ole akkua, mutta Tynkkysillä on veneessä mukana tavallinen 75 ampeeritunnin akku, joka antaa käyttövoiman perämoottorille. Akun virtalatauksella pääsee monesti riittävän 6–7 tunnin rupeaman, jos vauhtia ei pidä aivan huipussaan.

Sähköperämoottorissa ei ole erillistä vaihdetta bensiinikäyttöisen perämoottorin tapaan. Nopeus säätyy kahvasta kääntämällä kuten tavallisessakin perämoottorissa. Peruutusvaihde kytkeytyy kahvaa toiseen suuntaan kääntämällä.

– Sähkömoottori on meillä ihan puhtaasti huvikäytössä. Käymme uistelemassa ja sitten ihan vain ajelemassa, koska se on niin äänetön ja mukava, Pekka Tynkkynen kertoo.

Miltäpä 10-vuotiaasta Einosta tuntuu sähköperämoottorin käyttö soutuveneessä? – Hyvältä. Siitä ei tule kovaa melua niin kuin bensiinimoottorista, Eino kommentoi.

Sähköperämoottori sopii kevyen käytettävyytensä vuoksi hyvin myös kasvuiässä oleville nuorille. Akku toki painaa jonkin verran, mutta itse moottori on kevyt kannettava ja käytettävä, kun käynnistinnarua ei tarvita lainkaan. – Eihän bensamoottorissa jaksa edes vetää käynnistysnarua ulos, Eino perustelee mieltymistään sähköperämoottoriin.

Pekka kertoo nuoren miehen olevan erittäin aktiivinen sähköperämoottorikuski. – Eino käy melkein joka päivä ihan vain ajelemassa ja kalassakin.

Kalastus on isän ja pojan yhteinen harrastus, ja pintaongella kaksikko hakee ahventa. Verkolla puolestaan tulee muikkua. Eino kertoo saaneensa viime kesänä viisi haukea samasta kaislikkopuskasta. Pekka nauraa Einon kysyneen, vieläkö pitää virvelöidä.

– Sanoin, että ei enää tarvitse.

Ympäristökin kiittää

Pekka Tynkkynen kertoo olleensa ensin skeptinen sähkömoottorin käytettävyyden suhteen mutta yllättyneensä positiivisesti. – Tällaiseen käyttöön, mitä meillä on, se on oiva peli.

Hän sanoo, että sähköperämoottorin hankintaa puolsivat paitsi käytön helppous myös ympäristösyyt. Äänetön moottori on huomaamaton, eikä se tuota häiriötä järviluonnolle. Bensiinin käsittelyssä on myös omat riskinsä. Aina kun bensiiniä tankataan moottoriin, sitä pyrkii roiskumaan veteen. – Sitten siellä on ne sateenkaaren väriset rinkulat vedessä, Pekka harmittelee.

Polttoaineen kuljetuksessa kolmenkymmenen kilometrin päässä sijaitsevalta huoltoasemalta on omat harminsa. Vaikka bensiinikanisteri on tiukasti suljettu, autoon pyrkii yleensä tulemaan ikävästi bensiinin hajua automatkan aikana.

Tynkkysten kesäasunnolla on verkkosähkö. Sähköperämoottorin lataus onnistuu siis helposti. – Tämä ei vaadi mitään polttoaineen hankintaa, vaan akun lataus on helppo tehdä. Niin kauan kuin sähköä tulee verkosta, edullista polttoainetta on saatavilla helposti, Pekka naurahtaa.

Akun latauksen voi toteuttaa myös aurinkokennolla. Tarjolla on valmiita lataussarjoja, joissa kennon lisäksi on tarvittava lataussäädin ja kaapelit. Jos veneessä on tilaa, järjestelmän voi asentaa kiinteästi tai tarvittaessa jättää vaikka laiturille turvalliseen paikkaan.


Sähköperämoottorien suosio kasvussa

Pienten sähköperämoottorien suosio on kasvanut viime vuosina. Myyntimäärät ovat parissa vuodessa liki tuplaantuneet, ja vuonna 2018 sähköperämoottoreita myytiin Venealan Keskusliiton Finnboatin tilastojen mukaan noin 6 000 kappaletta. Sähkömoottoreiden yleistymistä edistää kuluttajien kasvava ympäristötietoisuus ja moottoreiden edullinen hinta. Halvimmillaan pienen sähköperämoottorin voi hankkia jo reilulla 200 eurolla.

Markkinoille on alkanut tulla myös tehokkaampia sähköperämoottoreita, mutta niiden hinnat ovat toistaiseksi melko korkeita moottoriin kiinteästi integroitujen isompien akkujen takia. Akkuteknologian kehittyessä hintojen voi kuitenkin olettaa hieman laskevan.